donderdag, april 01, 2010

Toeristische informatie Bordeaux (Nederlands)




Gezicht op het oude centrum van Bordeaux en op de Pont de Pierre, de stenen brug.

Van het oorspronkelijke zeer uitgebreide Engels-talige Bordeaux blog (zie link links-boven), met veel informatie over toerisme en bezienswaardigheden, maak ik momenteel kortere versies in het Nederlands, Frans, Duits en Spaans.
Voor het Frans, en voor het Engels van de oorspronkelijke site, zoek ik nog een corrector, en voor de Duitse versie (korte tekst!) een vertaler.



Informatie voor toeristen.
Voor alle informatie kunt u terecht op het bureau voor toerisme, waar ze heel veel talen spreken.
Simpel te vinden. Neem een taxi, de tram of de benen naar de Esplanade de Quinconces. (Hoe het met de tram moet, kaartje en zo: zie de Engelse site, link links-boven, klik daar op de link Tramway and Tourist Office). Op die esplanade heb je twee parallel lopende trambanen met aan de ene kant een enorm plein. Tussen of naast die trambanen staand, dat enorme plein aan de rechter hand: centrum is linksaf.
Weg oversteken, allereerste hoekpand, daar is het toerisme-bureau. Hoek Cours du 30 Julliet en Allée d'Orleans.
Rechter kant daarbinnen: georganiseerde dagtochten; in het midden toeristische informatie; links boekwinkeltje en zo. Haal in het midden de gratis plattegrond, het gratis foldertje over de Santiago-route ("Bordeaux sur les chemins de saint Jacques de Compostelle") en het gratis lijstje van wel en niet overdekte markten (de moeite waard!).
Koop, aan de linker kant dus, "Bordeaux Cartoville" en "Bordeaux, guide de visite". Koop beide; ze vullen elkaar aan.
Tot slot wat dit betreft: er is ook, vlakbij, een regionaal toeristen-bureau. Laat dat aanstrepen op uw plattegrond, Cours de l'Intendance.



Basiliek St. Seurin

Ik schrijf niet alle talen die ik ken goed, maar ik spreek ze perfect. In combinatie met mijn toeristische kennis van Bordeaux en omgeving (cultuur, architectuur, geschiedenis, kunst en musea, gastronomie) kan ik daarom mijzelf aanbieden als uitstekende gids. Ik spreek vloeiend Nederlands, Frans, Duits, Engels, Spaans en Portugees. Daarnaast kan ik goedkope vluchten vinden (plm. € 100,-) en simpele maar goede en schone hotels (vanaf € 30,- dubbel bed; douche en WC op de kamer) en goede restaurants (€ 10,- hoofdgerecht + wijn) in het centrum.

Welkom in Bordeaux!



La Maison du Vin, het huis van de wijn. Cursussen, universiteit, handel en marketing, wijnbar.
Rechts aan de overkant ervan het toerisme-bureau (de VVV zeg maar) en op de achtergrond het Quinconces plein met het Girondins monument en fontein.